LEZINGEN

Hond op school - Lezingen

Veel hondeneigenaren krijgen te maken met onderwerpen als castratie, lichamelijke verzorging of angst voor (harde) geluiden (vuurwerk). Om eigenaren nader te informeren over deze onderwerpen, organiseren we jaarlijks verschillende lezingen. Zo staat castratie altijd twee keer per jaar op de agenda en is er in oktober/november altijd een vuurwerklezing.

Castratie bij reu & teef

Hond op school - Lezing: Castratie

We hebben gemerkt dat er veel vragen leven bij hondenbezitters over het wel of niet laten catstreren van hun hond. Om antwoord te geven op deze vragen organiseren we twee keer per jaar een lezing over dit onderwerp. Deze lezing zal gehouden worden door Marike de Boer, dierenarts in Pijnacker en schrijfster van het boek 'Natuurlijk voeren voor hond en kat'.

In haar lezing zal ze ingaan op:

• Wat is castratie?
  • Redenen voor castratie
  • Voor- en nadelen van castratie
  • Alternatieven voor castratie
  • Wat heeft castratie met gedrag te maken?
  • Wanneer kun je je hond het beste laten castreren?
  • De operatie en de nazorg
  • Nieuwste inzichten omtrent castratie

Na en tijdens de lezing is er gelegenheid om vragen te stellen.

Mensen spreken meestal van het castreren van een reu en van het steriliseren van een teef. Eigenlijk is de term “steriliseren” niet juist voor de operatie die hier bedoeld wordt. Voor het verwijderen van (een deel van) de geslachtsorganen, is de correcte term “castratie”. Dus ook een teef wordt gecastreerd.

- Presentatie: Marieke de Boer
- Duur: ca. 90 minuten
- Deelnemers: maximaal 30
- Lezing is zonder hond
- Koffie & Thee included

Prijs
- Cursisten van Hond op school |  €  14,-
- Externe cursisten
 |  €  19,-

Klik om de datum van deze lezing te zien in de agenda.

Hond & Vuurwerk [harde geluiden]

Maatwerk - Puppy FUN Privé

De angst voor harde geluiden is een natuurlijke angst die direct te maken heeft met overlevingsdrang. Veel honden hebben zodoende een hekel aan de harde geluiden als het knallen van vuurwerk. Dit kan zich uiten als heftig blaffen, janken, kwijlen, hijgen of wegkruipen. Soms vluchten angstige honden buiten weg, waarna ze niet meer terug te roepen zijn. Maar ook van de bijbehorende lichtflitsen. Vanaf eind oktober wordt er vaak al vuurwerk afgestoken.

Je bent als baas verantwoordelijk voor het welzijn van je hond. Daarom wil je je hond zo goed mogelijk door bijvoorbeeld de periode van vuurwerk heen loodsen. Maar hoe doe je dat?

In deze lezing van ca. 2 uur leer je alles wat je moet weten om je hond optimaal voor te bereiden op de vuurwerkperiode.

• Gedrag bij vuurwerkangst
  • Vuurwerkangst voorkomen
  • Vuurwerkangst en medicatie
  • Wat als de angst te groot is?

Na de lezing heb je inzicht hoe je je hond kunt begeleiden bij angst voor harde geluiden en hoe je je hond kunt voorbereiden en helpen om de 'vuurwerkperiode' en Oud & Nieuw (minder angstig) door te komen.

Je kunt de angst voor vuurwerk (of het geluid van vuurwerk) dus breeder trekken. Het komt vaker voor dat honden, los van vuurwerk, bang zijn (of angstig kunnen reageren) op harde geluiden. Denk hierbij aan het dichtslaan van containers, vrachtwagen deuren, uitlaatknallen, etc. Ook voor honden met een dergelijke angst is deze lezing zeer geschikt.

- Presentatie: Danielle Post
- Duur: ca. 120 minuten
- Deelnemers: maximaal 30
- Lezing is zonder hond
- Koffie & Thee included

Prijs
- Cursisten van Hond op school |  €  20,-
- Externe cursisten
 |  €  25,-

Alle deelnemers ontvangen een presentje en een digitale hand-out.

Klik om de datum van deze lezing te zien in de agenda.